Protein dragon | Online coach | Voeding of Trainingschema
1
post-template-default,single,single-post,postid-1,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.0.3,woocommerce-no-js,,qode-page-loading-effect-enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.1,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

hoe stel je een doel?

Stel een doel

Een doel stellen is het belangrijkste onderdeel voor je eigen proces. Ga jezelf na wat je graag zou willen bereiken en waarom. Wil je dat lichaam net als je idool? Wil je net gewoon wat kilootjes kwijt om fijn in je badkleding rond te lopen of wil je gewoon meer body om zelfverzekerder te zijn. Wanneer je dat lichaam wilt hebben waar je al jaren van droomt? Dan moet je doelen stellen en je helemaal inzetten om die doelen te behalen.

Je wordt eigenlijk altijd door iets getriggerd. Is het doordat je het zelf echt wil of doordat andere mensen iets van jouw vinden. Maar er is een verschil tussen doen om wat mensen van je vinden of echt zelf willen. Als je doelen stelt voor anderen zijn deze doelen meestal minder makkelijk te behalen ga daarom naar wat je wil voor jezelf.

Ik zelf ben vroeger veel gepest waardoor ik graag zelfverzekerd wilden worden doordat ik wat gezetter was dan de rest. Dit vond ik altijd wel lastig en wist hier niet goed mee om te gaan. Door zelf de knop om te zetten en na te gaan wat ik graag wilde bereiken ben ik doelen gaan stellen. Niet omdat diegene mij dik vond maar omdat ik zelf gezonder wilde gaan leven door andere omstandigheden. Maar waar begin je, welke doelen zijn realistisch of wat is haalbaar?

Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je ook zelfbewust wording creëert dat je soms wel iets moet laten staan. De gedachten zorgen er al voor dat je begint af te vallen. Nee, het zijn niet alleen die gedachten maar de acties die voortkomen uit die gedachten. Doordat je bewust en onderbewust de beslissing hebt genomen om af te vallen zal je gedrag zich hierop aanpassen, waardoor je niet die zak chips opeet en je wel die cardiotraining doet. Als je geest er klaar voor is volgt vanzelf je lichaam!

Belangrijk is dat je doet waar je je goed bij voelt en kiest voor een leefstijl die op de lange termijn houdbaar is. Het belangrijkste binnen het hele proces is dat je je eigen levensstijl verandert in plaats van een dieet. Bij een dieet komt er vaak een terugval uit voort wat je natuurlijk wil voorkomen. Ik ben van mening dat je het meeste resultaat zult behalen als je een andere levensstijl creëert waarbij een terug val ook zeker minder groot zal zijn. Je moet ook niet van jezelf verwachten dat je het verlangen naar verwenmomentjes compleet opgeeft en radicaal overschakelt op rijst met broccoli of ingewikkelde oefeningen doet waarbij je bijna in een yoga houding zit. Het gaat erom dat je consequent bezig bent met het proces en het gene wat je doet voor het meeste resultaat.

Stel specifieke doelen

Een probleem voor veel mensen is het benoemen van hun uiteindelijke doel. ‘Ik wil er beter uitzien of ‘dunner worden’ is meestal de opmerking die je hoort wanneer iemand de sportschool binnenkomt. Maar niet specifiek genoeg. Het is belangrijk om specifieke doelstellingen te hebben. Wat is je streefgewicht wat je voor ogen hebt? Misschien wil je een bepaald vetpercentage bereiken of hoe hoeveel kilo wil je bankdrukken?

Smart

Zorg ervoor dat je doelen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) zijn. Specifiek. Wat is je einddoel? Met de overige onderdelen van het SMART-principe kun je je doel verder specificeren. Meetbaar. Maak je doel meetbaar door een concreet eindpunt op te stellen die je wil behalen. Zoals; Ik wil over vijf maanden 5kg lichten zijn. Het einddoel hoef je niet per se in kilo’s of een vetpercentage uit te drukken maar dit maakt het wel makkelijker meetbaar voor jezelf. Acceptabel. Dit wordt ermee bedoeld of je doelstelling verantwoord is. Denk hierbij aan dat je bijvoorbeeld niet jezelf opsluit of andere mensen in je omgeving fysieke klachten krijgen door jou. Je mag natuurlijk wel je eigen bakje kwark meenemen als je naar vrienden of familie gaat. Maar draaf hier niet te ver in door en houd het ook leuk voor jezelf en andere. Realistisch. Dit onderdeel spreekt een beetje voor zich. Wees realistisch in het stellen van je doelen. Het is natuurlijk niet haalbaar om volgende week al vijf kilogram vet kwijt te zijn. Als je niet weet wat haalbaar of realistisch is komt dit verder in het boek nog zeker aan bod. Om je alvast een beetje op weg te helpen en niet het hele boek door hoeft te lezen. De gemiddelde persoon die vet wil verliezen, zal ernaar moeten streven zo’n 250-500 gram per week af te kunnen vallen. Voor het aankomen in spieren, zal het maximaal 200-300 gram per week zijn in massa. Tijdsgebonden. Zorg ervoor dat je een start- en een einddatum aan je doel stelt. Zo kun je van tevoren berekenen hoeveel tijd je ongeveer nodig zal hebben om je doel te behalen.

Stel kleine doelen

Stel meetbare doelen voor jezelf om zo met kleine doelen op te werken naar een groot doel. Je doelen kun je niet behalen zonder te weten wat je beginwaarde is. Daarom is het van belang dat je vooruitgang bijhoudt. Ligt er wel aan wat voor doelen je stelt voor jezelf maar alles omtrent afvallen, spiermassa en sport zijn dit manieren om je doelen te kunnen meten zijn:

  • Weegschaal; Weeg jezelf meerdere keren per week omdat je zo een gemiddelde kunt pakken over de gehele week. Je gewicht kan weleens schommelen door omstandigheden bijvoorbeeld dat je de ene dag net wat meer vocht vasthoudt dan een andere dag. Hierdoor heb je een accuratere waarde van je gewicht. 
  • De spiegel; is een goed hulpmiddel om te zien of je doelstelling behaald is.
  • Progressie foto’s; dit geeft mijn voorkeur in plaats van alleen maar in de spiegel te kijken, doordat je jezelf elke dag ziet zul je moeilijk je eigen progressie zien. Als je foto’s gebruikt kun je terugkijken waar je begonnen bent en dat vergelijken met nu.
  • Meet je lichaam; denk hierbij aan heupomtrek, tailleomtrek, BMI bereken of laat meet je vetpercentage. Hierover vind je nog meer informatie later in dit boek.

Het is dus van belang dat je doelen voor jezelf stelt om hiernaar toe te werken of op terug te kijken. Zorg ook dat je dit accuraat doet, maak een tabel of notitie aan waar je dit in opschrijft. Op deze manier krijg je inzicht in je voort­gang. Dit kan je helpen met het vieren van een klein subdoel wanneer je bijvoorbeeld; elke week 0,5 kg kwijt wil raken. Elk doel richting je einddoel is er één om trots op te zijn. Zonder de kleine doelen zul je nooit een groot doel bereiken. Zorg ervoor dat je hier ook bewust van bent en er ook trots op mag zijn!

Lange termijn doel

Grote doelen zijn fantastisch, maar wees wel realistisch hoe snel je die doelen wilt bereiken. Soms zijn deze doelen lastig vast te leggen en heb je niet echt een inzicht in wat mogelijk is. Door dit boek te lezen wil ik je nog meer inzicht in je doelen geven. Laten zien wat realistisch haalbaar is en misschien pas je hierop je doelen aan. Wees ook wel kritisch tegen over jezelf of het een lange termijn doelstelling is of een korte. Het is natuurlijk prettiger dan je eigen doelen te kunnen behalen. Het is veel voorkomend dat mensen doelen te snel behalen maar van tevoren denken dat het wel een lange termijn doel is.

Het gaat om het stellen van het doel dat je echt wilt bereiken. Het is veel motiverender om te werken voor wat je echt wilt dan om te werken aan iets dat je wel denkt te kunnen bereiken. Dat grote doel kan eng zijn, maar dat is juist goed. Het zorgt ervoor dat je uit je stoel komt en aan je doel gaat werken. Denk aan hoe je echt zou willen dat je lichaam er uit zou zien. Droom en fantaseer wat je wilt bereiken. Hoewel er altijd grenzen zijn aan wat je kunt bereiken waaronder genetische omstandigheden of andere omstandigheden waar jezelf niks aan kunt doen. Pas wel op met misleidende reclames die veel aannemelijker zijn dat in werkelijkheid is. Hoe vaak lees je dat je plaatselijk vet kunt verliezen of in een week heel veel kilo kunt afvallen. Stel dus voor jezelf ook lange termijn doelen om naar toe te werken. Deze doelen kunnen vervolgens weer opgedeeld worden in kleinere doelen. Houd dus je progressie goed bij om hierna toe te kunnen werken voor optimaal resultaat. Er is niks fijner om je doelen te behalen en trots op jezelf te kunnen zijn.