fbpx
Protein dragon | Online coach | Voeding of Trainingschema
1984
post-template-default,single,single-post,postid-1984,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.0.3,woocommerce-no-js,,qode-page-loading-effect-enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.1,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Een goede mindset

Stel een doel

Een goed plan wil nog niet meteen zeggen dat je het dan allemaal op een rijtje hebt. Door de juiste mindset te creëren zal je deze doelen behalen en de juiste motivatie vinden om door te blijven gaan. Een mindset veranderen is misschien het moeilijkste gedeelte. Ik geef je tips en richtlijnen, maar je moet het uiteindelijk zelf doen. Als je gemotiveerd bent om te gaan trainen dan ga je het niet alleen leuker vinden, je houdt het ook veel langer vol. Pas als de ‘knop in je hoofd’ om is, ben je in staat om gezonder te leven en te eten. Natuurlijk kan het soms lastig zijn om de stap te zetten. Het is dat je dit meestal eigenlijk onderbewuste doet. Omdat dit patronen zijn die jouw geest en lichaam gewend zijn om te doen. Gelukkig kan je dit wel veranderen! Je moet jezelf een aantal vragen stellen en stappen doorlopen om de juiste mindset te creëren. Als je dit op orde hebt ben je klaar om te beginnen met jouw doelen behalen.

Stap 1: Wat wil je veranderen.

Op het begin van het boek ben je al bezig geweest met doelen stellen voor jezelf. Schrijf deze doelen op en categoriseer ze op in hoe graag je iets wil. Bij het opstellen van je plan zul je allereerst helder voor ogen moeten hebben waarom je precies wilt veranderen. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld dat je wil afvallen voor de zomer of gewoon totaal niet tevreden bent met jezelf. Denk er is over na hoe je leven eruit zal zien zonder deze belemmeringen. Door na te gaan wat dit zal doen met je toekomst, zul je al meteen beginnen met een betere mindset creëren. Wanneer je iets aan je lijf wilt veranderen. Is het van belang dat je goed voor jezelf moet zorgen en doet waar je gelukkig van wordt. Weet waar je het voor doet en waarom je begint zal je hierbij zeker helpen.

Stap 2: Houd het bij.

Het loggen van je eten is noodzakelijk om je doelen te behalen. Allereerst is het nodig om bewustwording te creëren van het aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt. Vaak genoeg denken mensen dat je weinig eten maar komen er soms toch nog elke dag wat extraatjes bij. Hiervoor kun je verschillende apps gebruiken, ik gebruik zelf MyfitnessPall omdat dit een veel gebruikte app is waar veel producten in staan en ook de mogelijkheid biedt om de barcode van het product te scannen. Zo kun je ook makkelijk zien of je aan je macronutriënten komt. Macronutriënten zal later bij het hoofdstuk voeding meer over verteld worden. Daarnaast is het van belang om na te gaan wanneer je eet, hoe vaak je eet, wanneer je vol zit en situaties op te stellen wanneer het goed gaat of minder goed. Zo krijg je een duidelijk beeld voor jezelf over de stand van zaken

Stap 3: Wees altijd eerlijk.

Om je gedrag succesvol te veranderen is het allereerst belangrijk dat je je bewust wordt van je gedrag. Het overgrote deel van je gedrag bestaat namelijk uit onbewuste handelingen. Om je calorieën zo goed mogelijk bij te houden moet je daarom ook eerlijk tegen jezelf zijn. Het zal niet werken als je aan het einde van de dag honderd calorieën overhoudt en vervolgens dat koekje bij de koffie niet hebt meegerekend. Het gebeurt allemaal onbewust; je loopt door het kantoorpand en ziet ergens een lekker koekje liggen, bovendien doe je suiker of melk in je koffie. Al deze dingen zullen ervoor zorgen dat je niet je doelen optimaal zal behalen. Wees daarom eerlijk tegen jezelf en zorg dat je deze dingen ook meenemend. Zo’n automatische piloot is meestal ontzettend handig, maar kan gedragsverandering nogal in de weg staan.

Stap 4: Een terugval voorkomen

Iedereen heeft wel eens een terugval ervaren of kent iemand die er een gehad heeft. Waarbij je ondanks je goede voornemens toch weer je oude, ongewenste gedrag vertoont. Helaas komen we er niet omheen en is iedereen hier bang voor. Om dit te voorkomen is het van gelang dat je duidelijk doelen stelt die ook haalbaar zijn. Daarnaast ben ik van mening dat je levensstijl moet veranderen in plaats van een dieet volgen. Dit komt doordat je bij een verandering van je levensstijl nog wel is een keer wat lekkers mag eten zolang het maar binnen je macro’s past. Bij een dieet moet je elke dag jezelf per se aan dat schema houden waardoor je soms het even niet meer ziet zitten. Om van een terugval te leren, heb je meer inzicht nodig in je eigen gedrag. Vaak zijn het namelijk vergelijkbare situaties waarin iemand de fout in gaat. Het is belangrijk om van jezelf te weten in welke situaties de je de verleiding niet kunt weerstaan. Welke zijn dat voor jou? Is dat een avond uit, op je verjaardag of eigenlijk elk weekend als je lekker op de bank zit?

Hoelang duurt deze verandering?

Er is hierover wel een groot misverstand ontstaan, je hoorde veel in de media dat je binnen 21 dagen al een gewoonte is. Dit onderzoek had zeker wel iets te maken met gewenning, maar is niet door te trekken naar gedragsverandering met onderwerpen zoals afvallen, roken of andere gewoontes. Bij dit onderzoek ging het voornamelijk over gewenning aan een uiterlijke aanpassingen. Een nieuwer onderzoek geeft aan dat gewoonteverandering bij afvallen of leefstijl gewoontes gemiddeld rond de 66 dagen ligt. Daarbij geven de onderzoekers aan dat de lengte van de periode duidelijk verschilt tussen individuen en welke gewoonte jij jezelf wil aanleren. Dit kan verschillen van een gewoonte dat binnen 18 dagen aangeleerd is tot een gewoonte tot wel 254 dagen. Maar als we praten over het gebied van voeding en training zal je dit ongeveer 2 á 3 maanden kosten om dit als gewenning te ervaren.