Protein dragon | Online coach | Voeding of Trainingschema
656
post-template-default,single,single-post,postid-656,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.0.3,woocommerce-no-js,,qode-page-loading-effect-enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.1,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Spierpijn noodzakelijk voor spieropbouw?

Spierpijn noodzakelijk voor spieropbouw?

Eerst zal ik ingaan op hoe spierpijn ontstaat. Je hebt twee soorten spierpijn mogelijkheden. Als de spierpijn al tijdens de inspanning optreedt, dan is de belasting van de spieren zo groot dat die hun afvalstoffen (zoals; melkzuur) niet meer kwijt kunnen, je kunt het ook zien als verzuring. Bij een spierpijn op langere tijd is de spier beschadigd geraakt zorgt het lichaam voor ontstekingsreacties in de spier. Het werkt als beschermingsmechanisme zodat je de spieren niet weer zwaar gaat belasten voordat ze er weer klaar voor zijn. Het lichaam wil zich namelijk herstellen om de volgende zware training aan te kunnen. De pijn is een seintje dat er iets misgaat en de spier dus wat rust nodig heeft om te herstellen. Zo kun je dus als persoon ook concluderen dat het niet optimaal is om hier doorheen te trainen. Je lichaam geeft dit aan doordat je spier niet hersteld is daardoor overbelast je de spier eigenlijk nogmaals. Als je toch graag wil trainen zorg dan dat je de spier niet te zwaar belast en genoeg rustperiodes tussen de sets.

Veel mensen denken dat je pas goed getraind hebt als je de volgende dag spierpijn hebt. Maar toch is spierpijn, zeker niet noodzakelijk voor spieropbouw. Het gaat voornamelijk om de spanning dat op een spier komt waardoor de spiervezels geactiveerd worden. Tevens krijg je van een uur spinnen ook flink spierpijn hebben, alleen hierbij is minimaal spieropbouw aanwezig. Tevens toont recent onderzoek aan dat je door spierpijn minder resultaat behaald. Doordat je hierdoor niet optimaal kunt trainen en dit je volgende training in de weg zal zitten.

Wat helpt tegen spierpijn?

Een koude douche nemen.
Uit onderzoek blijkt dat een koude douche of bad kan helpen om je spierpijn te verminderen. Tevens geeft dit onderzoek wel aan dat het ook spieropbouw kan vertragen. Daardoor is het voor krachtsporters niet optimaal om voor deze optie te gaan maar daarentegen kan dit voor duursporters zeker helpen.

Warmte op de spier.
We hebben het net over koud gehad en nu over warmte. Warmte kennen we vooral bij opwarming van de spier. Dit kun je doen door een goede massage, tijgerbalsem of een goede warming-up zoals de meeste mensen het doen. Het zorgt voornamelijk voor dat de spier optimaal kan functioneren doordat het opgewarmd is voor een optimale spierspanning. Wanneer je de temperatuur van je spieren verhoogt, wordt de bloedcirculatie versneld. Zo krijgen je beschadigde spieren ook weer snel vers bloed vol voedingsstoffen aangeleverd.

Eiwitten verhogen.
Na een intensieve training moeten je spieren hersteld worden. Daarom is het van belang dat je lichaam genoeg eiwitten binnen krijgt om te herstellen. Voor de meesten onder ons is dit geen probleem, maar er zijn nog steeds veel mensen die denken dat je training voor niets is geweest als je daarna weer gaat eten. Zorgt daarom dat je na een training zeker ook nog eiwitten binnen krijgt.